Livegang van je campagne

Je hebt alles voorbereid. Je website is gevuld met een goed sterk verhaal, ook je Facebookpagina staat klaar. Formulieren heb je getest, je hebt mooie flyers laten maken. Kortom, je bent er klaar voor. Klaar voor die grote stap, die stap naar je ‘Hope4life’. En nu? Hoe doe je dat?

Double check
live_doublecheck
De eerste stap is een pas op de plaats. Ook al denk je dat je er helemaal klaar voor bent en heb je alles zelf helemaal getest…. Negen van de tien keer heb je iets over het hoofd gezien. Een vervelend type foutje, een formuliertje dat net niet lekker werkt of een link dat naar een foute pagina verwijst. Laat dus altijd je campagne team, al je vrijwiligers om je heen ook goed testen en scherp daar waar het kan je teksten, afbeeldingen, koppelingen en formulieren aan.

Big Bang
live_greenlight
De eerste klap is een daalder waard zeggen ze. En zo is het ook. Het meeste geld krijg je in het begin van de campagne, daarna wordt het een gevecht van de lange adem. Probeer zo groots mogelijk uit te pakken. Probeer in een keer zoveel mogelijk mensen als mogelijk te bereiken. Je doet er goed aan om zoveel mogelijk mensen te vertellen dat je campagne is gestart. Verzamel alle e-mailadressen die je in je bestand heb staan. Werk je nog? Probeer dan om te regelen dat je alle collega’s in een klap mag mailen. Zit je bij een vereniging? Probeer hetzelfde.

En dan ga je live!

E-mail

live_email

  1. maak een e-mail die je qua uitstraling en/of tone of voice laat samenvallen met je website en je Facebookpagina en zet  volgende onderdelen in je mail:
    1. Aanhef
    2. Korte introductie van jezelf met een korte uitleg over jouw persoonlijke situatie. Kortom: je verhaal
    3. Het probleem en de oplossing (behandeling in het buitenland maar de verzekeraar vergoedt het niet, dus daar heb je geld voor nodig). Hou in de mail de boodschap erg kort. Mensen houden niet van lange teksten. Hoe korter en bondiger hoe beter.
    4. Een ‘call to action’ met een directe link naar een formulier op (“Alstublieft, help mij! Doneer een bedrag op rekeningnummer 1234 of klik hier”)
    5. Een vraag om de mail door te sturen en de Facebookpagina te liken en te delen
    6. Een bedanktekst
    7. Je naam (liefst handgeschreven)
    8. Links naar je site, je facebookpagina en andere online uitingen.
  2. Stuur de mail eerste naar je campagne team VOORDAT je hem naar iedereen stuurt. Je krijgt één kans! Die wil je niet verprutsen. Moet je nog wat aanpassen, stuur hem dan nog een keer naar je team. Net zolang totdat iedereen hem goed vindt!
  3. Nadat iedereen de e-mail heeft goedgekeurd, zet je alle e-mailadressen die je hebt verzameld in de BCC (zo ziet niemand van de geadresseerden wie je nog meer mailt) en druk je op ‘verstuur’. Hou bij in bijvoorbeeld een excel bestand wie je hebt gemaild. Zo weet je wie de mail heeft kunnen lezen. Mocht je later nog meer adressen verkrijgen, dan kan je ze met deze lijst vergelijken.

Website
live_website
Ook de website mag nu live. Ga wel live met een website die statistieken van de bezoekers bij houdt. Google Analytics is een gratis tool van Google. Op een eenvoudige manier kan je zogenaamde ‘scripts’ implementeren in je website. Gebruik je WordPress, dan zijn zulke scripts heel eenvoudig te implementeren. Door gebruik te maken van deze statistieken krijg je een beetje inzage in het gedrag op je website. Zo kan je zien hoeveel mensen er op een bepaalde dag op je website zijn geweest, welke pagina’s ze hebben bezocht en waar ze vandaan kwamen.
Het is nu ook het moment om een speciaal bericht op je site te plaatsen die duidelijk maakt dat jij begonnen bent met het voeren van een campagne.

Facebook
socialmedia_facebook
Het is nu ook tijd om op Facebook een eerste bericht te plaatsen. Ook hierin vertel je kort en krachtig jou verhaal en roep je mensen op om direct een bedrag te storen op je bankrekening of via een donatiepagina op je site. Vraag in dit bericht ook direct om het bericht en je pagina te liken en te delen. Hoe meer mensen je nu aan je kan binden hoe beter het is.

Valkuilen en tips bij het live gaan
noorwegen2

  • Wees zeker dat je van alle e-mailadressen die je hebt, de geadresseerden persoonlijk kent, je wilt NOOIT spam versturen!
  • Weet zeker dat de poster en flyers goed werken, en dan met name de QR-codes mocht je ze gebruiken. Zodra de flyers gedownload worden, heb je het gebruik daarvan niet meer in de hand
  • Weet zeker dat je in ieder bericht, in iedere mail, in iedere post, je laat blijken dat je enorm waardeert wat andere mensen voor je betekenen en welke hoop ze jou geven
  • Vraag altijd of een lezer een bericht wil delen
  • Blijf up to date. Vanaf die eerste livegang MOET je actueel blijven. Laat mensen onderdeel zijn en blijven van jouw verhaal, van je hoop, je campagne. Betrek ze bij je campagne. Laat merken, voelen dat ze zo belangrijk zijn voor jou.
  • Wees klaar voor wat er komen gaat. Jij en je campagneteam. Vanaf nu is het volle bak.

Geniet van alle reacties en voel je gesterkt door alle aandacht uit (on)verwachte hoek.