Gebruik maken van Social Media

Uiteraard moet je een eigen site hebben waar je jouw verhaal kunt vertellen, een tussenstand van donaties kunt geven en meer. Alleen een site is echter niet voldoende. Al heb je nog zo’n mooie site, mensen zullen de site normaal gesproken niet dagelijks bezoeken. Kijk ook naar de online plekken waar jouw publiek van nature komt. Social media speelt een erg belangrijke rol bij crowdfunding.

Waarom is Social Media zo belangrijk voor crowdfunding?
socialmedia

De naam zegt het al: crowdfunding, oftewel het door een menigte laten financieren van iets. En dit ‘iets’ is in jouw geval een behandeling in het buitenland. Door op zoek te gaan naar die menigte, vergroot je de kans dat mensen je boodschap oppikken en een donatie doen. Even een kort rekensommetje: Gemiddeld heeft een gebruiker 93 ‘vrienden’ op Facebook. Stel je voor; jij hebt 93 vrienden. Als jij nu een statusupdate geeft zullen in principe 93 mensen dit kunnen lezen. Maar als je vraagt aan je vrienden of ze jouw bericht willen delen, dan zullen jouw 93 vrienden maal 93 vrienden van hen jouw bericht kunnen lezen! Dat zijn er dan ineens 8649 potentiële lezers!! En dus ook 8649 mensen die een bedrag kunnen storten voor jouw behandeling in het buitenland.

Facebook is het belangrijkste sociaal media kanaal in Nederland maar zeker niet de enige. Andere grote kanalen zijn bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn.
Nu hebben alle social media kanalen hun eigen karakteristieken en daar waar relevant voor jou ook in te zetten. De kracht zit in het gebruik van de combinatie van verschillende kanalen om zo verschillende doelgroepen te bereiken waar zij zich bevinden.

Onthoud echter wel: het onderhouden van social media kost tijd. Soms zelfs heel veel tijd. En de stroom aan berichten via de social media gaat snel. Heel snel. Mocht je social media in willen zetten (we raden dit zeker aan) zoek dan hulp. Mensen die berichten namens jou plaatsen, de site onderhouden, reageren op vragen, statistieken in de gaten houden etc. Ga op zoek naar mensen die weten wat social media is en weten hoe je via die kanalen moet communiceren. De belangrijkste berichten plaats je dan zelf, de andere zaken kun je eventueel laten doen.

Facebook
socialmedia_facebook
Facebook gebruikt bijna iedereen en overal. Daarom wordt in campagnes vaak Facebook gebruikt als kanaal. Facebook is een social media met een heel persoonlijk karakter. Als je Facebook inzet, zorg er dan voor dat je persoonlijke verhalen vertelt. Een effectieve post op Facebook kent verschillende ingrediënten.

  • Als je kiest voor een stichting, zorg dan dat je een community pagina opent op Facebook met dezelfde naam. Vanuit deze community kun je mensen uitnodigen om je pagina te liken en deel je jouw verhaal/ervaringen.
  • Plaats je bericht op het juiste moment. Dus bijvoorbeeld niet midden in de nacht. Geen van je vrienden zal het opmerken en een aantal uren later is je bericht al lang ondergesneeuwd door andere berichten. Bedenk goed wat het beste tijdstip is.
  • Plaats een persoonlijk bericht. Daar zijn mensen in geïnteresseerd. Val niet in herhalingen, wees uniek, iedere keer weer.
  • Plaats altijd een foto bij je bericht. Mensen kijken voornamelijk naar foto’s en filmpjes. Mensen onthouden visuele boodschappen beter dan geschreven of gesproken boodschappen. Een persoonlijke foto trekt de aandacht en daardoor zullen mensen eerder geneigd zijn om te lezen. Kies het liefst voor een foto van jezelf in een actuele situatie. Plaats kwalitatief goede foto’s. Geen zoekplaatjes. Kies ook voor iets, een gebaar of object, wat je in al je foto’s terug laat komen. Dat zorgt voor herkenning.
  • Weet zeker dat je publiek je begrijpt. Je wilt dat mensen betrokken worden/zijn en uiteindelijk ook een donatie doen. Hoe meer mensen zich aangesproken voelen, hoe beter het is. Normaal gesproken gebruik je ‘je’ en ‘jij’. Teksten in de ‘U’ vorm komen veelal afstandelijker over en zijn daardoor minder effectief.
  • Zorg er ALTIJD voor dat je mensen oproept tot actie; naar je site gaan, je bericht delen of liken, een donatie.
  • Korte en krachtige boodschappen zijn het sterkst en zullen het beste worden onderhouden.
  • Oefen en kijk wat het beste werkt. Hoe vaak en hoe laat moet je een bericht plaatsen? Hou de statistieken van je site in de gaten als je mensen oproept om je site te bezoeken. Elke situatie is anders. Maar: meten is weten.
  • Verander regelmatig je profielfoto. Deze updates worden ook getoond op de pagina’s van je vrienden. Zorg er wel voor dat je foto’s een positieve indruk achterlaten.
  • Als je bekenden hebt in het buitenland of je verhaal breder onder de aandacht wilt brengen, denk er dan over na om je verhalen naast het Nederlands te vertalen in het Engels.

LinkedIn
socialmedia_linkedin
LinkedIn is een zakelijk social netwerk. Hier zit een ander publiek. Dit netwerk is bedoeld om te netwerken en relaties te onderhouden. Zie het ook als een plek waar een ander publiek zit dan het veel persoonlijkere Facebook. Toch kan je LinkedIn wel degelijk inzetten. Verwacht alleen geen directe resultaten. Ook LinkedIn heeft een paar ingrediënten.

  • Maak je netwerk zo groot mogelijk. Ga via de zoekmogelijkheden op zoek naar zoveel mogelijk bekende mensen. Nodig hen uit om een connectie te maken. Hoe groter je netwerk, hoe beter het is. Kijk ook naar oud collega’s.
  • Blog ook op LinkedIn, zoals je ook op Facebook doet. Alleen kunnen de teksten hier wat zakelijker zijn. Geef achtergrondinformatie, leg uit waar je mee bezig bent. Ook hier geldt: emotie mag best, hou het op LinkedIn alleen wat meer onder controle. Wees wat zakelijker.
  • Roep ook hier altijd op tot een klik naar je website of een specifieke pagina op je website. Ook links naar je Facebook pagina zijn uitstekend.
  • Denk goed na over een pakkende afbeelding en titel bij je bericht. Dat is elke weer een visitekaartje. Hoe beter gekozen, hoe effectiever. Link ook een video mocht je die hebben.
  • Plaats niet te vaak een bericht op LinkedIn. Omdat dit medium minder vaak wordt bezocht, bestaat het gevaar dat jouw connecties voornamelijk berichten van jou zien op hun tijdlijn. Wees daarvan bewust en val niet in herhalingen. De kans dat jouw connecties je berichten gaan zien als spam wordt dan steeds groter.
  • Ga op zoek naar actieve LinkedIn groepen en sluit je daarbij aan. Plaats ook daar berichten en geef commentaar op andere berichten. Laat zien dat je er bent maar pas er goed op dat je niet gaat frustreren.

Twitter
socialmedia_twitter
Tot slot Twitter. Bij Twitter heb je 140 karakters om je boodschap te vertellen. Het valt binnen social media onder ‘microbloggen’. En ook op Twitter zijn er spelregels:

  • Ook hier geldt: hoe groter je netwerk met relevante volgers, hoe beter het is. Zoek binnen Twitter naar soortgelijke profielen.
  • Wil je effectief zijn, schrap tot je een sterke tekst formuleert.
  • Kies een korte, krachtige en unieke hashtag (bv #hope4life) die je in elke tweet kan vermelden, zonder dat dit ten koste gaat van teveel leestekens, en op zo’n manier dat mensen het onderhouden. Hierdoor kun je zien of en door wie je bericht wordt gedeeld.
  • Reageer zo snel mogelijk op vragen van je volgers, hou het eerst kort en krachtig. Mochten de antwoorden langer zijn, vraag dan of de vrager zijn e-mailadres wil delen via een Direct Message (DM).
  • Maak ook op Twitter gebruik van video’s en/of afbeeldingen.

Naast Facebook, LinkedIn en Twitter zijn er nog heel veel andere social netwerksites waar je je bij kunt aansluiten. Zo zijn er ook hele goede social mediasites met een specifiek doel en een specifieke doelgroep. Mocht je onderdeel zijn van zo’n specifieke community ga dan zeker op zoek naar dat soort sites en meld je aan. Wees wel altijd relevant en zoek naar de overlappingen tussen jouw persoonlijke situatie en het onderwerp van de site.

2 gedachten over “Gebruik maken van Social Media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *