Communicatie

Het belangrijkste, het allerbelangrijkste is dat iedereen die in contact komt met jou en je verhaal, begrijpt waarom uitgerekend jij dat geld zo hard nodig hebt. Begin daarom eerst met het omschrijven van jouw unieke en persoonlijke verhaal.
Als mensen geraakt worden door je verhaal, heb je kans dat ze uiteindelijk ook willen bijdragen aan jouw behandeling.
Als je je persoonlijke verhaal hebt opgesteld, ben je klaar om te communiceren. In woord en beeld.

FOCUS!
spotlight
Het gaat om jou, jij bent het onderwerp, jij hebt dat geld hard nodig. Dat moet iedereen ook weten. Ook al ben je van nature gewend om je een beetje weg te cijferen of juist anderen te helpen. Laat dat idee los. Deze campagne draait geheel en al om JOU. Jij bent het middelpunt, en ook al voelt dat raar, het is wel degelijk zo. Vanaf nu sta jij en alleen JIJ in de spotlight. Het doel is dat JIJ behandeld wordt, dat jij je droom kan verwezenlijken. Geld is het middel. Maar maak dat middel niet belangrijker dan het onderwerp.

Transparant en eerlijk
communicatie_eerlijk

Vertel hoe het met je gaat, wat er is gebeurd, wat alles met je doet. Soms gaat het goed, soms zit je in spanning, soms weet je het niet meer, soms gaat het minder goed of slecht. Zonder in te gaan op alle kwaaltjes of in detail te beschrijven hoe een bezoek aan een specialist gaat, mag je best vertellen hoe het met je gaat. In woord EN in beeld. Als je transparant en eerlijk bent, krijg men een gezicht bij jou. En hoe meer mensen voelen dat ze jou kennen, hoe sneller ze bereid zijn om je te volgen en een donatie te doen.

Hoe gaat het met je campagne?
communicatie_tussenstand

Laat mensen ook weten hoe het met de campagne staat. Hoeveel geld heb je al ontvangen en hoeveel moet je nog? Wanneer moet je het geld bij elkaar hebben en hoeveel tijd heb je nog? Laat het zien op je site, maar maak het niet belangrijker dan je verhaal. Het geld ondersteunt je verhaal, niet andersom. Het is erg verleidelijk om je juist te focussen op het geldbedrag, maar doe dat niet. Geld is het middel om jouw droom te verwezenlijken.

Vriendelijk en dankbaar
communicatie_dankbaar

Jij hebt geld nodig en vraagt dat aan mensen die je soms helemaal niet kent. Je confronteert mensen op Facebook, via je site, via flyers, posters, e-mail, met een verhaal. Een verhaal over angst en hoop. Als mensen dan geld doneren, besef je hoe bijzonder het is dat anderen, die jou niet kennen, dit voor jou doen en laat dat ook merken. Bedank ze voor hun bijdrage aan jouw ‘Hope4life’. In elk bericht op social media mag je laten merken dat je iedereen erg dankbaar bent.

Continuïteit
communicatie_cintinuiteit

Maak een plan wanneer je wat wilt communiceren. Een soort draaiboek. Op die manier weet je zeker dat er een lijn zit in je verhaal. En dat je niet te vaak communiceert en mensen frustreert. Maak een plan voor je eigen website, voor Facebook en andere social media kanalen.

Beeld en tekst
Er zijn zoveel verschillende manieren om je boodschap te vertellen. Hoe weet je nou wat je moet communiceren met beeld en tekst?
Er zijn grofweg vier basis mogelijkheden.

  1. Positief-positief: Je vertelt je verhaal op een positieve manier en ondersteunt dat met positieve beelden. Denk bijvoorbeeld aan veel campagnes van het Wereld Natuur Fonds. Een prachtige foto van bedreigd dier met daarnaast een positief ingestoken tekst. Voornamelijk geschikt voor langere campagnes. Van directe urgentie hoeft niet direct sprake te zijn, de lezers kun je in een positieve modus krijgen.wwf-dagbladgoud-08
  2. Negatief-negatief: In je tekst focus je op datgene wat niet goed gaat en versterkt dat met beeld. Hiermee kan je een schok effect veroorzaken. Zo’n boodschap wordt vaak onthouden, het gaat onder je huid te zitten. Prima om een statement te maken, maar minder geschikt om een langdurige campagne te starten. Bekijk de affiches van Sea Shepherd, die stralen urgentie en agressiviteit uit. We strijden ergens voor en stoppen niet totdat ons doel is bereikt.sea shephard
  3. Negatief-positief:  Een positieve tekst met een negatief beeld. Je komt deze variant vaak tegen tijdens urgente internationale gebeurtenissen. Denk aan de campagnes van giro 555. Een verschrikkelijk en pakkend actueel beeld (denk terug aan de Ebola slachtoffers, de verwoestingen in Nepal of de Tsunami) gecombineerd met een oproep tot doneren: het is verschrikkelijk, maar er is hoop als je nu doneert. Deze variant gebruik je als het kantje boord is. Het gaat om het ‘NU!’. Geen tijd te verliezen!giro555_nepal
  4. Positief-negatief: Een positief geladen foto met een negatieve tekst. Dit zie je vooral ook bij ‘Danny’s hope 4 life‘. We lieten foto’s zien van een lachende Danny met zijn gezin, waar het plezier en de liefde van af spat. Iedereen kent wel een ‘Danny’. Daarnaast de harde realiteit met de tekst: ‘Uitbehandeld’. Het contrast kan niet groter zijn. Ook deze variant gebruik je in tijden van nood. Het moet NU gebeuren.gezin2_small

We zijn met Danny’s hope 4 life begonnen met variant vier, maar schoven na de eerste super urgente periode (het kunnen bekostigen van de eerste operatie in New York) stap voor stap op naar de eerste variant. De bijdrages (met name op Facebook) bevatten nu een foto die veel hoop en positiviteit uitstraalt (Danny met de thumbs up; een visuele rode draad) vergezeld van een tekst over hoop, liefde en dankbaarheid. Op deze manier houden we op een positieve manier contact met Facebook vrienden.

13.268 gedachten over “Communicatie