Jouw verhaal

Voordat je begint met communiceren, stel je ‘jouw unieke verhaal’ op. En dat kan best eng zijn. Jouw eigen verhaal communiceren naar een grote groep mensen over je ziekte.

Denk goed na wat je wilt vertellen over je ziekte, je behandeling en waarom je daarvoor geld nodig hebt uit crowdfunding. Wat maakt het uniek? En waarom moeten mensen jou ondersteunen?

Wees eerlijk, maar belangrijker nog: doe je niet anders voor dan je bent, wees jezelf.

jouwverhaal

Mensen onthouden soms wat ze hebben gelezen, soms wat ze hebben gehoord vaker wat ze hebben gezien maar het beste onthouden mensen een verhaal. Een verhaal blijft ‘plakken’ in je brein. Dus vraag je af, wat wil je mensen laten onthouden? En hoe gaat jouw verhaal aansluiten bij dat wat jij als doel hebt gesteld?

Een rode draad

jeverhaal_rodedraad

Het is belangrijk om van te voren goed te weten wat je verhaal is. Alles wat je vervolgens gaat publiceren kun je aan laten sluiten aan dat verhaal. Zie het als een rode draad die je van te voren bedenkt. Elke nieuwe bijdrage op social media en elke nieuwe pagina op je website kun je zien als hoofdstukken van jouw verhaal. En hoe consistenter al die hoofdstukken gezamenlijk zijn, hoe sterker je verhaal.

jeverhaal_calvin

Daarnaast moet elke bijdrage een klein verhaaltje op zichzelf zijn. Dat is zo belangrijk omdat je mensen steeds maar weer die herkenning wilt geven. Dat ze iedere keer weer herinneren wie jij bent en waar je voor vecht. Sociale media is razendsnel. Je hoeft er absoluut niet van uit te gaan dat al je volgers alle bijdragen chronologisch zien. Ze zullen wellicht wel een keer een bericht missen.

Zorg ervoor dat je jouw unieke verhaal opstelt, dat je vervolgens een sterke rode draad in je verhaal hebt en kies een tone of voice. Heb je dat gedaan, test het eerst met vrienden en familie. En ga dan live met je eerste bericht.

Hoe ga je om met sociale media zoals Facebook

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *